• Beschrijving

Door Melody Cool van de Groene Os

De meeste mensen doen het wat rustiger aan naarmate ze ouder worden. Hardlopen wordt bijvoorbeeld vervangen door Nordic walking. Het is essentieel voor een goede gezondheid om te blijven bewegen naarmate we ouder worden en hetzelfde geldt voor oudere paarden. Daarnaast kunnen er ook aantal aanpassingen en ondersteuningen in het bewegingsregime nodig zijn.

Oudere paarden
Als je je paard al heel lang hebt, kun je er vaak mee lezen en schrijven. Oudere paarden hebben een bepaalde wijsheid over zich. Tegelijkertijd kunnen ze ook als geen ander eigenwijs zijn. Hierdoor zijn ze vaak goede leermeester, ze laten zich niet zonder meer van alles vertellen.

Naast mentale veranderingen zijn er bij het ouder worden ook lichamelijke veranderingen. Dit is belangrijk om te weten zodat je er met het trainen rekening mee kunt houden.

Hart en bloedvaten
Mens en dier hebben naarmate ze ouder worden een steeds lager wordende maximum zuurstofopname in vergelijking met jongere dieren. Dit komt door veranderingen in het cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten).

Gedeeltelijk komt dit doordat het hart van een senior een lagere maximum hartslag krijgt. Dit zorgt ervoor dat een ouder paard sneller vermoeid wordt van een training met een hoge intensiteit.

Temperatuur regulatie
Net zoals mensen zweten paarden door hun huid om tijdens beweging de interne lichaamstemperatuur te reguleren. Onderzoek toont aan dat oudere paarden minder goed hun lichaamstemperatuur kunnen regelen en tijdens beweging minder goed het vermogen hebben om af te koelen. Oververhitting lijdt tot een hogere hartslag en een langere hersteltijd om weer op de juiste temperatuur te komen. Er is dan ook kans op stofwisselingsklachten zoals spierbevangenheid.

Botten en gewrichten
Artrose is de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat bij oudere paarden. Vanzelfsprekend heeft dit invloed op de fysieke prestaties en hoe je het paard moet trainen.

Dikke, opgezette gewrichten en (ochtend)stijfheid die verergert bij kou zijn vaak de eerste symptomen. Als er inderdaad sprake blijkt te zijn van artrose is er geen genezing mogelijk, maar er zijn wel maatregelen en middelen die kunnen helpen om verdere achteruitgang te voorkomen en het kraakbeen dat nog gezond is, ook gezond te houden.

Juist bij artrose is beweging erg belangrijk om verdere achteruitgang te voorkomen. Beweging bevordert namelijk de doorbloeding en stofwisseling in de gewrichten. Overbelasting moet wel voorkomen worden, omdat de klachten daar juist van verergeren.

Tips voor trainen
Om je oudere paard zo goed mogelijk te laten bewegen, zijn hier een aantal tips:

Neem de tijd voor de warming up. Als je met je senior aan een specifieke oefening werkt, neem dan de tijd om de training langzaam en gestructureerd op te bouwen.
Wees je ervan bewust dat bij een intensieve training je oudere paard sneller moe kan worden. Vermijd lange aaneengesloten perioden van intensieve training. Een flinke galop of als vanouds die mooie dressuurlijnen rijden kunnen wel, maar geef je paard dan ook ruim voldoende tijd om te herstellen.
Werk eens met een hartslagmeter. Zoek eerst de hartslag in rust uit. Meet dan een paar keer de hartslag op na het rijden en kijk hoe lang het duurt voordat hij weer is afgekoeld en de hartslag terug is op het normale niveau.
Vermijd intensief rijden met oudere paarden als het buiten erg warm is.
Houd je oudere paard extra goed in de gaten voor tekenen van uitdroging, zeker als het warm is. Tekenen van uitdroging zijn bijvoorbeeld droge slijmvliezen, droge mest en opstaande huid.
Als je paard last heeft van artrose, besteed dan extra veel aandacht aan de warming up, zeker als het koud is of als je paard op stal heeft gestaan.
Zorg voor zoveel mogelijk vrije uitloop, het liefste in een weiland, omdat de stapjes die een paard maakt tijdens het grazen de perfecte beweging is om stijfheid te voorkomen. Als een weiland niet mogelijk is, kan er misschien gedacht worden aan een uitloop aan de stal of een paddock.
Net zoals voldoende tijd nemen voor de warming up, is extra tijd voor de cooling down voor je senior ook wel zo fijn!
Denk ook eens aan andere activiteiten met je senior zoals samen wandelen, grondwerk, massage of Ttouch of Tteam.
Hulp van buitenaf
Om je oudere paard zo lang mogelijk fit te houden, kunnen supplementen uitkomst bieden.

Omdat de spijsvertering vaak ook wat achteruit gaat, kan extra aanvoer van vitaminen en mineralen nuttig zijn. Een Multivitamine is voor veel oudere paarden een goed begin om de weerstand gezond te houden en zo fit mogelijk te blijven.

Glucosamine Complex  kan gebruikt worden om de gewrichten gezond te houden. De toegevoegde vitamine C, calcium en magnesium helpen om soepel te bewegen en botten en gewrichten sterk te houden. Voor het beste resultaat wordt dit gecombineerd met Trias Omega een gezonde en smakelijke aanvulling op het voer. Deze essentiĆ«le vetzuren uit plantaardige bron hebben veel functies in het lichaam, waaronder het bewegingsapparaat in goede conditie houden.

Heb je vragen? We helpen je graag met een advies voor je senior! Ons nummer is 06 534 534 69